← terug naar overzicht
Strategisch Marketingplan
Zo bepaalt u gemakkelijk de inhoud
(M.A.F.A. Boons MBA PDEng MSc)
Over wat er allemaal in een strategisch marketing-plan moet staan zijn veel boeken geschreven. Als u zo’n boek voor de eerste keer leest, kan u het gevoel bekruipen van ‘dat leer ik nooit’. Dit gevoel is echter niet terecht. Het is een misverstand dat alle beschreven technieken ook toegepast zouden moeten worden.
Hoe bepaalt u wat er dan wél in een strategisch marketingplan moet?
Heel eenvoudig. U werkt van achteren naar voren. U verzamelt díe informatie die nodig is om een sterkte-zwakte analyse op te kunnen stellen en om het 5-krachtenmodel van Porter in te kunnen vullen. Deze laatste geeft aan wat er bij uw klanten gebeurt (bedrijfskolom), terwijl de sterkte-zwakte analyse aangeeft hoe juist úw onderneming zich verhoudt tot deze markt.
Is het zó eenvoudig?
Inderdaad. Als u bijvoorbeeld wilt vaststellen welke kansen (opportunities) er voor u in de markt zijn, dan zult zich vanzelf de vragen gaan stellen, zoals:
-
Waarvoor zouden mijn (potentiële) klanten geld over hebben?
-
Waar zitten de klanten voor die opportunities?
-
Hoeveel klanten zijn er voor elke kans?
-
Is te verwachten dat die kans langere tijd blijft bestaan?
Er ontstaan op deze wijze vanzelf vragen vanuit de SWOT en vanuit het 5-krachtenmodel. Het antwoord op deze vragen wordt de inhoud van uw strategisch marketingplan. De technieken die in de boeken beschreven worden kunnen u helpen bij het ordenen van de informatie die u nodig heeft voor het beantwoorden van hiervoor genoemde vragen en bij het trekken van conclusies.
Terugredeneren is geen truc maar noodzaak
Het toepassen van technieken uit de literatuur is geen garantie voor een goed strategisch marketingplan. Het klakkeloos invullen van prachtige modellen, zoals de BCG-matrix leidt niet automatisch leidt tot een werkend strategisch marketingplan. Ze zijn alleen nuttig als u er de juiste informatie in plaatst en als ze uw vragen daarmee afdoende beantwoorden. Omdat het gebruik van dergelijke modellen wel indruk maakt op uw omgeving, is het verleidelijk om ze onjuist in te zetten.
Het gericht inzetten van deze technieken vanuit het terugredeneren maakt uw strategisch marketingplan tot een consistent plan dat ook echt wordt gebruikt.
← terug naar overzicht